מה זה קורוזיה ואיך היא נוצרת?

תיקון קורוזיה

מהי קורוזיה וכיצד היא נוצרת? איזה סוגי קורוזיה קיימים? מהי קורוזיה בטלפונים חכמים וכיצד ניתן לטפל בבעיה? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

קורוזיה הוא תהליך כימי הרסני המתרחש בחומרים מסוימים עקב חשיפתם לתנאי סביבה מסוימים ו/או עקב מגע של חומר מסוים בחומר אחר. הקורוזיה הנפוצה ביותר היא בעצם חלודה מסוג תחמוצת הברזל, הנוצרת במקרים בהם הברזל חשוף והוא בא במגע עם חמצן ולחות, כאשר הופעת החלודה מואצת כאשר הברזל בא במגע עם מים.

קצב התפשטות הקורוזיה על פני החומר משתנה בהתאם לסוג החומר והנגוע ובהתאם לתנאי הסביבה ו/או סוג החומרים אשר עימם הוא בא במגע.  ברוב המקרים, הקורוזיה מתפתחת לאיטה, כאשר במקום בו מתרחשת הקורוזיה נוצרת תרכובת של מלחים או תחמוצת. תרכובת זו מתפוררת בקצב כזה או אחר וגורמת למעשה להרס המתכת.

איזה סוגי קורוזיה קיימים?

קיימים מספר סוגי קורוזיה וביניהם:

  • קורוזיה אחידה – סוג של קורוזיה המתפשטת באופן אחיד על פני החומר הנגוע.
  • קורוזיה גלוונית – סוג זה נגרם כתוצאה ממגע חשמלי בין שתי מתכות שהרכבן הכימי שונה.
  • קורוזיית שחיקה – סוג של קורוזיה הנוצר כתוצאה מתנועתו של נוזל קורוזיבי על פני שטח המתכת.
  • קורוזיית גימום – סוג של קורוזיה המופיע בעיקר בסוגי מתכות בהן שכבת הפסיבציה המגנה עליה נפגעה.

היווצרות קורוזיה בטלפונים חכמים – מה חשוב לדעת?

מכשירי האייפון והאנדרואיד מכל סוג ודגם, מיוצרים בין היתר מסוגי מתכות שונות, ולכן, בתנאי סביבה מסוימים או בבואם במגע עם חומרים מסוימים, עלולה להיווצר קורוזיה בלוחות המתכת הפנימיים ובגוף המכשיר. במקרים אלו, הקורוזיה מייצרת שכבת לכלוך על גבי המוליכים החשמליים של המכשיר והדבר עלול לגרום למגוון רחב של תקלות.

כמחצית מהתקלות במכשירי הטלפונים החכמים, נוצרות כתוצאה מהיווצרות קורוזיה ברכיבים כאלו ואחרים של המכשיר. ברוב המקרים, היווצרות קורוזיה במכשיר נובעת כתוצאה משימוש לא נכון במכשיר וחשיפתו לשמש, מים ותנאי לחות מסוימים. לפיכך, הטיפול היעיל ביותר בקורוזיה בטלפונים החכמים הוא הטיפול המונע במסגרתו מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

  1. הקפידו להניח את מכשיר הטלפון על גבי משטח יבש ונקי בכל רגע נתון (בכל מקרה מומלץ שהטלפון יונח בתוך נרתיק/כיסוי)
  2. יש להימנע מלגעת במכשיר כאשר ידיכם רטובות
  3. יש להרחיק את המכשיר מסביבת המטבח כאשר אתם מבשלים ומחדרי הרחצה כאשר אתם מתרחצים וזאת על מנת להימנע מקורוזיה העלולה להיווצר עקב חשיפת המכשיר לאדים ולחות
  4. הקפידו לנקות את המכשיר (מסך + גב המכשיר) באמצעות חומרי ניקוי ייעודים באופן תדיר וקבוע

והכי חשוב, הרחיקו את הטלפון ממקורות מים שונים, ולכן, מומלץ להימנע מלעשות בו שימוש בחדרי נוחיות, בבריכות שחייה, בחופי וכדומה.

טיפול בקורוזיה

טיפול בקורוזיה בטלפון

כפי שציינו לעיל, היווצרות קורוזיה בטלפון מהווה את הגורם העיקרי ל- כמחצית מהתקלות הנפוצות במכשירי הטלפון השונים, כאשר הקורוזיה משפיעה בין היתר על המוליכים החשמליים המצויים בגוף המכשיר, ובכך, מונעת מהם לזרום ולפעול כראוי.

כמו כן, היווצרות קורוזיה נוצרת בשקע הטעינה במכשיר והדבר מונע קבלת חשמל מהמטען. במקרים אלו ונוספים, חשוב ומומלץ לטפל ולתקן את הטלפון אך ורק במעבדת תיקונים, וזאת על מנת למנוע מצבים בהם “טיפול” ביתי או חובבני במכשיר הטלפון יגרום ליותר נזק מאשר תועלת. הטיפול במעבדת סלולר תיקונים נעשה לאחר בדיקת המכשיר והנזק הנגרם לו כתוצאה מהיווצרות קורוזיה, וכמו כן, באמצעות חומרי ניקוי מיוחדים באמצעותם ניתן להסיר ואף למנוע מצבי היווצרות של קורוזיה במכשיר. 

מה זה קורוזיה?

קורוזיה היא תהליך הכולל שחיקה או הרס של חומרים על ידי פעולה של תגובות כימיות על פני השטח. קורוזיה נגרמת בדרך כלל מחשיפה למים, אוויר ומלח. ניתן למנוע קורוזיה על ידי שימוש בציפויים או חומרים עמידים בפני קורוזיה, כגון נירוסטה ופלדה מגולוונת. תהליך זה עלול לגרום לחלודה ונזקים אחרים.

מה עושים אם הפלאפון נפל למים?

אם הטלפון הנייד נופל למים, כדאי להוציא אותו מהמים מהר ככל האפשר. אם לא תעשו זאת, עלולה להתפתח קורוזיה ולהפוך את הטלפון לבלתי שמיש. מכירים את המיתוסים של "פלאפון רטוב בתוך קערת אורז לספיחת הנוזלים"? אז, שכחו מזה, לא עובד. אם הטלפון נרטב, הכי טוב עבורכם זה להגיע למעבדה כדי שיפרקו וייבשו אותו כמו שצריך.

מהו התקן שהכי מגן מפני מים?

מים הם חלק בלתי נמנע מהחיים. אם אתם מתכוונים לבלות ליד המים, עליכם להיות מוכנים לכל מצב חירום שעלול להתרחש. נרתיק עמיד למים בד"כ עשוי מסיליקון ויש לו אטימה עמידה למים סביבו. כך, הנרתיק מאפשר למשתמשים להחזיק את הטלפונים שלהם מבלי לדאוג לרטיבות או קורוזיה בעתיד.

מהי עלות תיקון קורוזיה במכשיר?

אם אתם שואלים את עצמכם כמה עולה לתקן קורוזיה בפלאפון, חשוב קודם לבדוק כמה זמן המכשיר היה במים (אם בכלל). כמו כן, חשוב לבדוק כמה זמן כבר הקורוזיה מתפתחת במכשיר. האם היא גרמה לנזקים נלווים? באופן כללי, עלות תיקון קורוזיה במכשיר נעה בין 250 ₪ ל-650 ₪ ומעלה, תלוי בסוג התקלות.

כותרת אקורדיון

הפתרון היעיל ביותר למניעת קורוזיה הוא שימוש בנרתיק המספק הגנה מלאה מפני שריטות ונפילות, חדירת מים וכו’. בנוסף, תמיד כדאי להשתמש בטלפון עם מגן מסך ולהרחיק אותו ממקורות לחות כמו כיור האמבטיה או הבריכה. ועוד חשוב לדעת כי, בזמן המקלחת החמה שלכם בערב לא מומלץ להאזין למוסיקה בנייד. האדים החמים, כאשר הנייד במקלחת – גורמים לקורוזיה לעיתים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Call Now Button